Ministrica za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona Goražde, Adisa Alikadić-Herić i direktor Pedagoškog zavoda Bosansko-podrinjskog kantona Goražde, Admir Kurtović, sa predstavnicima OSCE misije u BiH su u utorak, 18.02.2025.godine organizirali radno-konsultativni sastanak i konferenciju za medije, na kojoj su predstavljeni rezultati dosadašnje saradnje i prioriteti u provođenju kurikularne reforme u Bosansko-podrinjskom kantonu Goražde.
Na sastanku su sumirani rezultati rada u i 2024.godini te usaglašeni pravci saradnje u 2025.godini, a fokus je stavljen na nekoliko aktivnosti:
– U februaru 2024.godine je potpisan Memorandum o saradnji između OSCE misije u BiH i Ministarstva za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona Goražde, čime je započeta kurikularna reforma u Bosansko-podrinjskom kantonu Goražde;
– U maju 2024.godine Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona Goražde je imenovalo Stručni tim za izradu predmetnog kurikuluma, koji se sastoji od ukupno 33 stručnjaka za sve nastavne predmmete koji se izučavaju u osnovnom obrazovanju te općem obrazovanju u srednjoj školi;
– Ulogu koordinacije i planiranja i realizacije aktivnosti reforme je vodio Pedagoški zavod Bosansko-podrinjskog kantona Goražde;
– U periodu od maja do decembra 2025.godine je organizirano više radnih sastanaka i obuka za članove Stručnog tima, te izrađen Nacrt predmetnog kurikuluma, koji je postavljen na platformu na službenoj web stranici Pedagoškog zavoda Bosansko-podrinjskog kantona Goražde pzbpkgorazde.ba;
– U toku januara 2025.godine su organizirani sastanci svih stručnih aktiva nastavnika na nivou Kantona, gdje je od strane Stručnog tima svim nastavnicima prezentiran proces kurikularne reforme, predstavljeni elementi kurikuluma, te date smijernice kako da kroz proces javne rasprave uzmu aktivno učešće u formiranju konačnog prijedloga kurikuluma koji će biti dat Ministarstvu na usvajanje;
– Od 18.02.2025. do 30.04.2025.godine se Nacrt predmetnog kurikuluma stavlja u proces javne rasprave i bit će dostupan za uvid na službenoj web stranici Pedagoškog zavoda Bosansko-podrinjskog kantona Goražde pzbpkgorazde.ba;
– Pozivaju se svi nastavnici, stručni saradnici, saradnici, kao i menadžment škola, da uzmu aktivno učešće u javnoj raspravi. Primjedbe, prijednoge, sugestije i zapažanja o Nacrtu kurikuluma je potrebno putem stručnih aktiva koji su formirani na nivu Bosansko-podrinjskog kantona Goražde dostaviti Pedagoškom zavodu u pisanoj formi službenim putem;
– Pozivaju se svi roditelji/staratelji učenika da uzmu aktivno učešće u javnoj raspravi. Primjedbe, prijednoge, sugestije i zapažanja o Nacrtu kurikuluma je potrebno putem vijeća roditelja odnosno vijeća učenika dostaviti Pedagoškom zavodu u pisanoj formi službenim putem;
– Ministarstvo je u procesu reforme zauzelo stav da je u izradi kurikuluma polazna tačka konkretan nastavni proces, te da se u konačnici treba donijeti dokument koji će rezultirati time da se napravi otklon od tradicionalnih prema savremenim pristupima obrazovanju i odgoju. Tradicionalni sistemi odgoja i obrazovanja u osnovnim i srednjim školama u Bosni i Hercegovini se zasniva na nastavnim planovima i programima koje propisuju administrativne jedinice za područja svojih ingerencija, a u skladu sa okvirnim planovima i programima za osnovne i srednje škole. Ovako koncipirani nastavni planovi i programi su u osnovi zbir sadržaja koji treba da se realizuju kroz pojedine nastavne predmete, primjereno razvojnoj dobi učenika. Sadržajna struktura definisana je po razredima, pa se i ciljevi odgojno-obrazovne djelatnosti odnose na razrede sastavljene od grupa učenika iste dobi. Obrazovni proces je u školama vođen nastavnim planovima i programima, odnosno sadržajima koje je nastavnik obavezan obraditi sa učenicima tokom jedne školske godine kao vremenske jedinice. Novi pristupi strategiji odgoja i obrazovanja se odmiču od toga da se pitaju koje sadržaje treba učenik savladati tokom jedne školske godine i fokusiraju se na pitanje ishoda, odnosno šta je to što učenik određene dobi treba znati i koje vještine i stavove treba da razvije, ne fokusirajući na jednu školsku godinu kao vremenski period, nego na širi vremenski period koji ne mora biti striktno određen. Ovaj pristup, koji se naziva kurikulumski pristup, usmjeren je na razvoj kompetencija kao ključnih ishoda odgoja i obrazovanja;
– Shodno tome, bit će uvaženi svi konkretni prijedlozi za dopune i izmjene predloženog dokumenta koji za cilj imaju stavljanje učenika u fokus nastavnog procesa, te unapređenje kompletnog odgojno-obrazovnog sistema;
– Planirani rok za usvajanje kurikuluma je juli 2025.godine, a njegova implementacija je planirana za početak školske 2025/2026.godine. U toku augusta 2025.godine će se organizirati intenzivne obuke za sve sudionike odgojno-obrazovnog procesa, kako bi se u implementaciju kurikuluma ušlo sa dobrim kadrovskim pretpostavkama.
Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport i Pedagoški zavod Bosansko-podrinjskog kantona Goražde se zahvaljuju Misiji OSCE BiH i svim članovima Stručnog tima koji su dali veliki doprinos u dosadašnjem procesu provođenja kurikularne reforme.
Posebnu zahvalnost upućujemo Ministarstvu za odgoj i obrazovanje kantona Sarajevo kao i IRPO (Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja) kantona Sarajevo, koji su nam ustupili svoje dokumente i pružili nesebičnu podršku u dosadašnjem radu.